måndag 20 december 2010

Dag 1 om mig

Hittade en kul grej som jag har hitta nu i några bloggar jag läser som jag också tänkte göra ! liten härmapa, det finns olika ämnen och jag kommer nog skriva om ett ämne varje dag i trettidagar!
så vi börjar redan nu tycker jag

Dag 1- om mig
Jag heter Nadja Maria Yliluoma . Jag är 20 år. Bori Hallstahammar en liten byhåla i Västmanland. är just nu vikarie på hemtjänsten i dingtuna och jobbar natt ibland på ett ålderdomshem!

23 April 1990 föddes jag på Västerås BB som ligger en liten bit utanför Hallstahammar, Jag är uppvuxen i Hallstahammar med min familj som består av Mamma(Anne), Pappa (Kari) och min lillasyser (Sandra) . Vi bodde först i hus uppe i lustikulla i några år.Efter vi bott i huset i några år tog vi vårat pick och pack och flyttade in i gamla skolan där jag träffade min bästa och äldstaste vänner, Min bästa vän som jag har hängt med nu i 17 år heter Linn och så får vi inte glömma linns lilla syster som också är en nära vän som har också funnits vid sidan hela uppväxten. Efter vi bott i lustikulla i 18 år tog vi vårt pick och pack och flyttade ner till Surbrunnsvägen där vi bor idag.

Sport: Jag har hållit på med sport i hela mitt liv. kan nog säga att jag har hållt på med med det mesta. Gymnastik,ridning,simhopp,simning,basket,handboll,fotboll och innebandy. Dem sporterna jag har mest hållit igång med är fotboll och innebandy. Fotboll spelade jag i 10 år men har nu lagt skorna på hyllan har tappat motivationen till att spela. just nu spelar jag innebandy och de har jag typ spelat i 6 år ungefär.

Skoltiden: Jag kan knappast påstå att jag gillade att gå i skolan dem sista åren var jag sjuk skoltrött och missade ganska mycket och mina betyg blev lidande och jag tror hade jag skärpt mig så hade jag nog fått ganska bra betyg men jag klarade iallfall skolan och kom ut med ett slutbetyg istället för ett samlatbetyg. Jag läste Samhäll/media som jag trodde skulle vara en bra och rolig linje men idag ångrar jag mig sjukt mycket att jag gick den. Men men studenten tog jag.


Livet efter studenten:
En månad efter studenten tog jag mitt pick och pack och flyttade över till grannlandet Norge för att börja arbeta. Jag flyttade dit alldels själv, Jag började bo på ett kollektiv som hette Svenska föreningen och kan inte påstå att det var så speciellt mysigt ställe att bo på , men det var nyttigt. på föreningen träffade jag Joann, Frida och Elsa och jag är väldigt glad över att få ha träffat dem här tjejerna. Dem fanns alltid tillhands och dom är helt underbara! kan ju säga att jag träffade en hel del nya kompisar men jag dem här tre tjejerna är dem jag hade mest kontakt med och umgicks med väldigt mycket.
I norge jobbade jag med olika saker . Mitt längsta jobb varade i 7 månader och det var på en barnehage(dagis) jag trivdes jätte bra på det jobbet. På jobbet träffade jag en norsk tjej som hette line och vi kom väldigt bra överrens och blev väldigt bra kompisar.
Efter jag bott i norge i 10 månader ungefär började jag tröttna jag fick hemlängtan, saknade vardagen i hallstahammar, den 24 april 2010 tog jag alla mina saker och åkte hem till hallstahammar igen. Men allt som hände i norge kommer alltid att finnas i mig jag kommer aldrig glömma!
hittade aldrig en bild på alla oss så jag lägger upp en bild från taket på opera huset!

Efter norge
väl när jag var hemma så fick jag en egen lägenhet som jag flyttade till jag bodde där i 6 månader ungefär , efter ett tag började jag tröttna på att bo själv så jag flyttade hem till mamma igen.
att få jobb i Sverige var väldigt svårt , men eftersom linn tipsade mig om bemaningstjänst så fick jag ett vikare jobb på dingtuna hemtjänst under sommaren och efter sommaren frågade dem mig om jag ville fortsätta på jobbet och det gjorde jag.

Ja vad ska man säga om mig annars då? jag är en tjej som är spontan, Jag gör det jag vill göra och ibland hinner jag till och med sitta och njuta av livet.


//nadja

Inga kommentarer: